Adler
Ieder mens wil zich verbonden voelen en ertoe doen. Een ontmoedigd kind probeert vanuit een verkeerd idee alsnog het gevoel te krijgen dat het meetelt. Adler onderscheidt 4 negatieve patronen:
1. Aandacht trekken. Misvatting: “ ik tel mee als mensen voor me zorgen en me aandacht geven”
2. Machtstrijd. Misvatting: “ik tel mee als ik bepaal”
3. Kwetsen en pijn doen. Misvatting: “ik tel niet mee, dat doet pijn, ik ga anderen hetzelfde aandoen”
4. Opgeven en alleen gelaten willen worden. Misvatting: “ik kan niets, ik zal anderen ervan overtuigen dat ze niets van me moeten verwachten”
Om te weten hoe je negatief gedrag aan moet pakken zul je moeten inschatten uit welke misvatting het gedrag voortkomt. Een kind kan bijvoorbeeld zijn huiswerk niet maken omdat het aandacht wil, omdat het zich verzet tegen gedwongen opdrachten, omdat het je terug wil pakken omdat het zich gekwetst voelt of omdat hij het gevoel heeft dat hij het toch niet goed kan doen. Deze verschillende achterliggende gedachten vergen een verschillende aanpak.