Imaginaire prikkelgevoeligheid – Verbeeldingskracht

Hier gaat het om :

  • Sterke verbeeldingskracht (ook over wat er allemaal fout kan gaan….)
  • gebruik van veel beelden en metaforen in de taal,
  • poëtisch taalgebruik, visualisaties,
  • inventief en fantasievol, magisch denken
  • snel wegdromen bij verveling…maar ook vluchten in een fantasie- en droomwereld, imaginaire vriendjes, dramatiseren

Wat is nodig:

  • waardeer creativiteit en fantasie
  • help onderscheid te maken tussen werkelijke- en fantasiewereld . Wees hierin eerlijk en duidelijk.
  • moedig aan om hun verbeeldingskracht te gebruiken om problemen op te lossen .
  • kies bewust naar welke films, nieuwsuitzendingen etc. kinderen kijken om overweldigende indrukken te voorkomen. Houd er rekening mee dat ze  verder doordenken en intenser beleven (Vb. films van Walt Disney bestemd voor ‘all’ zijn soms toch te spannend.)
  • bied informatie aan waardoor ze ervaringen beter in hun context kunnen plaatsen
  • help je kind omgaan met angsten. Zie artikel ‘Hoe je je (hoogbegaafde) kind leert omgaan met angst’ in deel 1 ‘Anders en toch gelukkig’.
  • speel rollenspellen, doe “alsof”- spelletjes