Misdiagnoses

Als er geen oog is voor onderliggende behoeften, een mismatch met de omgeving en als negatieve interactiepatronen niet worden herkend, kunnen gezinnen in een neerwaartse spiraal belanden waarin ineffectieve interactiepatroon escaleren tot ernstig probleemgedrag.
Het probleemgedrag kan dan ten onrechte opgevat worden als een stoornis.

Als het tempo in de les te laag is en een leerling zijn aandacht er niet bij kan houden, kan dat gemakkelijk voor Add worden aangezien.  De verwachtingen worden naar beneden bijgesteld, waardoor deze leerling steeds verder afhaakt en in de uitstand gaat. Bij vermoedens van hoogbgeaafdheid is het waardevol om eerst te onderzoeken hoe iemand functioneert als het tempo wordt verhoogd en/of een moeilijker niveau wordt aangeboden. Kan iemand dan zijn aandacht er gemakkelijker bij houden?

Zie onderstaan overzicht van veel voorkomende misdiagnoses.Stoornis
Probleem
Ad(h)d Concentratie en onrust
ASS ( autisme/Asperger) Contact met omgeving
ODD / CD Woede, verzet
Depressie Ik voldoe niet
Angststoornis Gevaren zien Ik zeg niet dat deze stoornissen niet bestaan. Ook hoogbegaafde kinderen kunnen stoornissen hebben.
Waar het me om gaat is dat ouders en leerkrachten zich bewust zijn van een mogelijke mismatch met ineffectieve interactiepatronen als gevolg. Wie meer wil lezen over misdiagnoses bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen verwijs ik naar het boek
• Webb, J.T., Amend, E.R., Webb, N.E., Goerss, J., Beljan, P. & Olenchak, F.R. (2005). Misdiagnosis and dual diagnoses of gifted children and adults. ADHD, Bipolar, OCD, Asperger’s, Depression and other disorders. Scottsdale: Great Potential Press.
• Of de Nederlandse vertaling: Misdiagnose van hoogbegaafden; handreiking voor passende hulp