Passende voedingsbodem

Hoogbegaafde kinderen hebben ruimte nodig om hun snelle en complexe denkvermogen, hun nieuwsgierigheid, creativiteit en gedrevenheid tot uiting te laten komen. Om aan hun trekken te komen, is het soms noodzakelijk dat ze buiten de gebaande paden treden. Ze moeten ontdekken:

  • welke schooltaken en activiteiten aansluiten bij hun behoefte aan zinvolle bezigheden, voldoening en leerervaringen die werkelijk bij hen passen,
  • waar ze vrienden kunnen vinden met wie ze echt een klik hebben,
  • hoe ze constructief kunnen omgaan met hun sensitiviteit en intensiteit.

Ons onderwijssysteem en vrijwel alles waar kinderen in participeren, is gebaseerd op leeftijd. Er staat vast op welke leeftijd ze welke klas ingaan en welke lesstof ze leren, stap voor stap. Ook in sporten, muzieklessen of andere activiteiten komen ze vaak alleen leeftijdsgenoten tegen. Voor kinderen die zich versneld en asynchroon ontwikkelen, sluit dit lang niet altijd aan bij hun werkelijke ontwikkelingsniveau en behoeften. Dit kan tot gevolg hebben dat ze zich onbegrepen voelen, ontmoedigd raken en in ineffectieve patronen vastlopen. Ze hebben iemand nodig die de “kooi” voor hen opent, zodat ze zich weer volop kunnen ontwikkelen.

Daarnaast kunnen intense en gevoelige kinderen worstelen met sterke emoties. Ze kunnen onrecht bijvoorbeeld ondraaglijk vinden en overspoeld raken door gevoelens van frustratie en machteloosheid. Zij hebben steun nodig om hun emoties te leren verdragen en om te leren hier op een constructieve manier mee om te gaan, in plaats van terechtgewezen te worden.

Hoe verder een kind afwijkt van het gangbare, des te belangrijker wordt het om zijn of haar unieke aard te begrijpen, nieuwe wegen te ontdekken en een goede balans te vinden tussen de omgeving aanpassen en leren omgaan met zijn omgeving.