• De kunst van emotieregulatie

    Doel: zelf je emoties reguleren om je kind te leren kalmeren.   Achtergrond. Veel hoogbegaafde kinderen zijn heel gevoelige kinderen. Ze ervaren intense en complexe emoties of voelen emoties van anderen sterk aan en identificeren zich ermee. Voor deze kinderen is het extra belangrijk dat ze grip krijgen op hun emoties om er niet door […]

  • 33 vragen om je kind beter te leren kennen

    Doel: het doel van de vragen in deze blog is niet om inhoudelijk je punt te maken maar om interesse te tonen, je relatie te verdiepen en er een gewoonte van te maken om met elkaar van gedachte te wisselen.   Achtergrond. Regelmatig vertellen ouders me teleurgesteld dat hun kind zo weinig vertelt. Ter inspiratie […]

  • De kracht van vragen stellen i.p.v. vertellen

    Doel: empoweren; kind uitnodigen om zelf te denken.   Achtergrond. Als ouders klagen dat hun kind niet luistert bedoelen ze meestal “Mijn kind gehoorzaamt niet/ hij doet niet wat ik zeg”. Vaak vertellen we onze kinderen de hele dag door wat, waarom en hoe ze iets moeten doen. Kinderen luisteren niet omdat ze geen zin hebben […]

  • Hoe je je kind helpt drempels te overwinnen.

    Doel: werkelijke groei en voldoening ervaren.   Achtergrond. Ieder mens komt drempels tegen op zijn weg. Mensen die hun drempels overwinnen weten dat dit voldoening geeft en tot werkelijke groei leidt.  Maar drempels overwinnen gaat niet vanzelf; er is lef en inspanning voor nodig en soms hebben kinderen een steuntje in de rug nodig om […]

  • Hoe om te gaan met klagen en negativiteit van je hoogbegaafde kind

    Doel: kind in z’n kracht; doorbreken van onderpresteren.   Achtergrond. Iedereen zal het er over eens zijn dat het voor kinderen (en volwassenen) goed is om gevoelens te uiten en te praten over de dingen waar ze mee zitten. Van opkroppen word  je over het algemeen niet vrolijker en een luisterend oor en empathie zijn […]

  • Van verwijt naar respectvol begrenzen

    Doel: duidelijk en respectvol communiceren.   Achtergrond. Als we willen dat kinderen rekening met ons houden zullen we op een heldere respectvolle manier informatie moeten geven over wat er in ons om gaat en wat we willen. Juist ook als we geconfronteerd worden met gedrag dat we niet acceptabel vinden is het belangrijk om duidelijk […]

  • Hoe je je hoogbegaafde kind helpt zich te concentreren bij te gemakkelijke taken.

    Doel: betere concentratie bij gemakkelijke taken.   Achtergrond. Om met voldoening te werken en tot goede prestaties te komen,  is een bepaalde spanningsboog nodig:  niet te hoog en niet te laag. Veel mensen weten uit ervaring dat ze, als ze te veel stress ervaren, ze niet meer helder kunnen denken en fouten maken die ze […]

  • Hoe je je kind leert afspraken na te komen

    Doel: verantwoordelijk gedrag aanleren door kinderen aan hun afspraken te houden.   Achtergrond. Veel ouders van hoogbegaafde kinderen merken een sterke behoefte aan autonomie bij hun kinderen. Regels worden uitvoerig bediscussieerd. Ze willen meepraten en serieus genomen worden. Ze willen hun eigen weg bewandelen. Ruimte voor autonomie is belangrijk , maar hoever ga je daarin […]

  • Hoe je (prikkel)gevoeligheid in goede banen leidt.

    Doel: aansluiten bij de aard van je kind.   Achtergrond. Hoogbegaafdheid is meer dan alleen een hoge intelligentie; het is een manier van zijn. Een manier van zijn die inwerkt op allerlei aspecten van de persoonlijkheid en gevolgen heeft voor hoe iemand de wereld beleeft en ermee omgaat. Niet beter of slechter, maar anders. Een […]