Merk jij ook dat straffen en belonen niet aanslaat en zoek je een andere aanpak?
Grenzen stellen en sturing geven is een wezenlijke taak van ouders. Maar hoe doe je dat als straffen en belonen niet werkt?
Tijdens de training leer je grenzen te stellen op een manier die aansluit bij een non-conformistische aard, een sterk rechtvaardigheidsgevoel en een grote behoefte aan autonomie.
Hoogbegaafde kinderen zijn vaak erg gevoelig voor de toon waarop ze worden aangesproken. Ze hebben een ouder nodig die ondersteunend leiding geeft; dat wil zeggen iemand die gericht is op samenwerken, ‘leren’, oefenen, oplossingen vinden en doen wat nodig is, in plaats van gericht is op conformeren door middel van straffen en belonen.
De training is gebaseerd op de uitgangspunten van ‘Positive Discipline’ van Jane Nelsen en “No Drama Discipline” & The Whole Brain Child van Daniel Siegel en Tyna Bryson.
Tijdens de training krijg je meer grip op:
- wat je kind nodig heeft om tot zijn recht te komen
- het herkennen van ontmoedigd gedrag en het inspelen op verborgen behoeften
- ondersteunend leidinggeven; ferm én vriendelijk tegelijk
- het verschil tussen “afdwingen met sancties” en “sturing”
- het verschil tussen “toegeven” en “vriendelijk sturing geven”
Praktische informatie
Op dit moment zijn er geen groepstrainingen.
Wel zijn de presentatie van de training en de tools opgenomen in de online leeromgeving ‘Het geheim van de rivier’
Wil jij ook graag ferm en vriendelijk opvoeden zonder machtsstrijd, straf, eindeloze discussies?