Positieve kenmerken | Mogelijke problemen |
---|---|
Kan snel informatie opnemen en onthouden | Ongeduldig, onbegrip voor traagheid van anderen; houdt niet van routine en stampen; verzet zich tegen het aanleren van basisvaardigheden; maakt concepten nodeloos ingewikkeld |
Weetgierige houding; intellectuele nieuwsgierigheid, motivatie van binnen uit ; zoekt naar de betekenis van zaken. | Stelt gênante vragen; heeft een sterke wil; wijst leiding af; schijnt bovenmatig veel interesses te hebben en verwacht hetzelfde van anderen. |
Vermogen om tot de essentie van zaken te komen, abstraheren, samenvatten; houdt van het oplossen van problemen en intellectuele activiteiten. | Verwerpt details of laat ze weg; verzet zich tegen herhaald oefenen en discipline; zet vraagtekens bij onderwijsmethodes. |
Ziet oorzaak-gevolg verbanden | Vindt het moeilijk niet-logische zaken te accepteren, zoals gevoelens, tradities, of zaken die in goed vertrouwen moeten worden aangenomen. |
Is waarheidlievend, hecht aan gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid | Heeft moeite met praktische zaken; maakt zich zorgen om humanitaire aangelegenheden. |
Organiseert graag zaken en mensen in structuur en order, zoekt mogelijkheden tot systematiseren. | Bedenkt gecompliceerde regels of systemen; kan als bazig, brutaal of overheersend gezien worden |
Grote woordenschat en goede mondelinge uitdrukkingsvaardigheid; diepgaande kennis m.b.t. onderwerpen waarin leeftijdgenoten nog niet geïnteresseerd zijn. | Gebruikt verbale capaciteiten om bepaalde situaties te vermijden of eraan te ontsnappen; de school en leeftijdgenoten vervelen hem; wordt door anderen als betweter beschouwd. |
Kritisch denkvermogen; heeft hoge verwachtingen; is zelfkritisch en evalueert anderen. | Kritisch of intolerant jegens anderen; kan ontmoedigd of depressief raken; perfectionistisch. |
Observeert scherp; bereidheid ongebruikelijke zaken op hun merites te beoordelen; staat open voor nieuwe ervaringen. | Kan overmatig op bepaalde zaken gericht zijn; kan soms onnozel overkomen |
Creatief en inventief; pakt zaken graag anders aan. | Kan plannen verstoren of verwerpen wat al bekend is; wordt door anderen als anders en buitenbeentje beschouwd. |
Hoge mate van concentratie; lange aandachtsspanningsboog m.b.t. interessegebieden. Doelgericht gedrag; volhardend. | Wordt niet graag gestoord; verwaarloost plichten of mensen als hij geconcentreerd bezig is met iets dat hem interesseert; kan koppig overkomen. |
Gevoeligheid; hoog empathisch vermogen; de wens om door anderen geaccepteerd te worden. | Gevoelig voor kritiek of afwijzing door leeftijdgenoten; verwacht van anderen dezelfde waarden; behoeft succes en erkenning; kan zich anders en vervreemd voelen. |
Veel energie; alertheid; geestdrift; perioden van intense inspanning | Wordt gefrustreerd door gebrek aan activiteiten; geestdrift kan de schema’s van anderen verstoren; heeft constant stimulans nodig; kan gezien worden als hyperactief. |
Onafhankelijk; werkt graag zelfstandig; vertrouwt op zichzelf. | Kan de inbreng van ouders of klasgenoten verwerpen; non-conformistisch; kan onconventioneel zijn. |
Verschillende interessegebieden en bekwaamheden; veelzijdig. | Kan chaotisch overkomen; gefrustreerd door tijdgebrek; anderen kunnen verwachten dat hij of zij alles kan. |
Groot gevoel voor humor. | Kan situaties in het absurde trekken; humor wordt niet altijd door leeftijdgenoten begrepen; kan de clown uithangen om aandacht te trekken. |
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.