Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Wat te doen als je kind anderen de schuld geeft
Doel: verantwoordelijk gedrag ontwikkelen. Achtergrond. Anderen de schuld geven is een normale automatische reactie op stress. De meeste mensen leren naarmate ze ouder worden deze impulsen steeds beter te beheersen, al lukt dat niet iedereen op ieder moment even goed. Denk maar aan de verwensingen in het verkeer als een voorganger hard remt, of […]
Hoe je je kind helpt verschillen te overbruggen
Doel: verschillen overbruggen, vaardigheden leren. Achtergrond. Hoogbegaafde kinderen zijn per definitie anders en ze zullen dus vaak verschillen met hun omgeving moeten overbruggen. Het zijn vaak intense kinderen. Trap niet in de valkuil om hun intensiteit af te zwakken maar ga bewust op zoek naar hun kwaliteiten en help hen de verschillen te overbruggen. Ze […]
Introvert; schakel in geluk
Doel: herkennen en bewust aansluiten bij de eigen aard. Achtergrond. Vaak wordt bij introvert gedacht aan iemand die verlegen is, teruggetrokken en sociaal onhandig, en bij extravert aan iemand die makkelijk contact maakt en sociaal vaardig is. Toch is dat niet wat ik bedoel met introvert en extravert. Mij gaat het om de manier […]
Perfectionisme; de minst begrepen eigenschap van hoogbegaafden.
Doel: perfectionisme zien als innerlijke drive en hoge doelen helpen verwezenlijken. Achtergrond. Vele onderzoeken tonen een verband aan tussen hoogbegaafdheid en perfectionisme. Silverman (1999) deed jarenlang onderzoek onder hoogbegaafden en ziet perfectionisme als één van de minst begrepen eigenschappen van hoogbegaafden. Ze geeft aan dat perfectionisme vaak ten onrechte als negatief wordt opgevat en […]
Kind in z’n kracht; wat je wel en juist niet moet doen
Doel: ‘Empoweren’. Achtergrond. “Oefening baart kunst” en zo is het ook in het gewone leven. Als een kind kan ervaren wat de werkelijke (niet de opgelegde) consequenties zijn van zijn gedrag, kan hij leren zijn weg te vinden. Dat betekent dat hij fouten maakt en soms lijdt en dat vinden we als ouder/leerkracht vaak […]
Wat te doen als je kind niet tegen zijn verlies kan
Doel: leren omgaan met competitie. Achtergrond. We leven in een competitieve maatschappij. Kinderen vergelijken op school of thuis voortdurend hun resultaten met die van anderen. Daarom is het, los van hoe wij als ouder of leerkracht zelf tegen competitie aankijken, belangrijk dat kinderen om leren gaan met winnen en verliezen. Om jezelf te ontwikkelen […]
Hoe je je (hoogbegaafde) kind helpt grip te krijgen op angst
Doel: grip krijgen op angst. Achtergrond. Piekeren over de dood, nadenken over alles wat mis kan gaan, nachtmerries… veel hoogbegaafde kinderen worstelen met angst. Angst is normaal en beschermt ons tegen gevaar. Vaak is het een gezonde reactie op “het onbekende”. De meeste kinderen kennen een periode waarin ze bang zijn voor het donker […]
Hoe je een goede werkhouding ondersteunt
Doel: ontwikkelen van goede werkhouding en het oefenen van executieve functies. Achtergrond. Om je schoolwerk naar behoren te kunnen doen heb je executieve vaardigheden nodig zoals bijvoorbeeld langetermijngevolgen overzien, plannen, impulsen beheersen, ongewenst gedrag onderdrukken, zonder uit te stellen aan het werk gaan, en vele andere. Deze zogeheten executieve functies worden in de (pre)frontale […]
Hoe je uitbarstingen en ruzie vermindert door je kinderen beter te leren communiceren.
Doel: verminderen van uitbarstingen en ruzie door kinderen beter te leren communiceren en te oefenen met probleemoplossende vaardigheden. Achtergrond. Zolang kinderen nog niet goed kunnen verwoorden hoe ze zich voelen en wat ze graag willen, zullen ze in woede of in huilen uitbarsten en hun lijf gebruiken om voor zichzelf op te komen. Als ouder […]