• Hoe je je kind door een studie-dip heen helpt

    Doel: ‘gebruiksaanwijzing’ ontdekken en bouwstenen bieden voor een goede werkhouding.   Achtergrond. De tweede klas van de middelbare school is een berucht jaar. De spannende nieuwigheid is eraf en de hoeveelheid werk en de moeilijkheidsgraad zijn behoorlijk toegenomen vergeleken bij de 1e klas. Veel kinderen merken dat er een tandje bij moet om de eindstreep te […]

  • Het fabeltje van de noodzaak van één gelijke opvoedstijl.

    Doel: respectvol omgaan met verschillen, authenticiteit.   Achtergrond. Ieder mens is anders;  dus iedere ouder is anders. De één hecht bijvoorbeeld net iets meer waarde aan rust, reinheid en regelmaat terwijl de ander meer van flexibiliteit houdt en vindt dat juist de spontane momenten jeu geven aan het leven.  Is het één beter dan het […]

  • Hoe je je leven makkelijker maakt als je je sensorische patroon kent

    Doel: aansluiten bij ieders aard.   Achtergrond. In het boek “Leven met sensaties; begrijp je zintuigen” geeft Winnie Dunn (bewerkt door André Rietman) heel overzichtelijk weer hoe mensen verschillen qua sensorische prikkelverwerking en hoe je recht kunt doen aan ieders aard.  Hieronder neem ik enkele hoofdlijnen van hen over. Wie meer wil lezen kan ik het […]

  • 7 tips over wat je kunt doen bij drama’s bij het aankleden

    Doel: bouwen aan autonomie en verbondenheid.   Achtergrond. Om uit je vel te springen: het is tijd om naar school te gaan maar je kind klaagt over het labeltje in z’n shirt, de sok die niet lekker zit, of het gekriebel van z’n trui en weigert pertinent om zich aan te kleden. Of sterker nog: […]

  • Hoe je met je kind kunt praten over een terroristische aanslag.

    Doel: context bieden om informatie te verwerken en vergroten van gevoel van veiligheid en vertrouwen. Achtergrond. Veel ouders zullen zich na de aanslagen in Parijs afvragen hoe ze een balans kunnen vinden tussen informatie geven en beschermen tegen te veel beangstigende informatie.  Wat vertel je wel, wat niet, hoe ga je om met angst? Voordat […]

  • Misvattingen omtrent zindelijkheidstraining

    Doel: loslaten van prestatiedruk op zindelijkheid, ondersteunen van natuurlijk leerproces.   Achtergrond. Zindelijkheidstraining is in onze maatschappij buiten proportie geraakt. Ouders vertellen trots hoe jong hun kind al zindelijk was. Er wordt veel geprezen en menig stickervel beplakt om kinderen zo vroeg mogelijk zindelijk te maken. Zindelijkheid is een prestatie. Kinderen kunnen zich hierdoor gefrustreerd […]

  • Hoe je kind gemotiveerd raakt om te leren en tot bloei komt.

    Doel: kind in z’n kracht; tot bloei komen.   Achtergrond. Om goed te kunnen functioneren is het nodig dat er aan 3 psychologische basisbehoeften wordt tegemoet gekomen (Deci en Ryan). Dit zijn: behoefte aan autonomie Tegemoet komen aan de behoefte aan autonomie betekent niet dat een individu onafhankelijk en zonder rekening te houden met anderen […]

  • De miskende oorzaken van leer- en gedragsproblemen en wat je eraan kunt doen

    Doel: Het voorkomen en/of doorbreken van leer- en gedragsproblemen door het stimuleren van hersenontwikkeling.   Achtergrond informatie. Ook hoogbegaafde kinderen kunnen last hebben van leer- en gedragsproblemen, zoals bijvoorbeeld dyslexie en ad(h)d. Soms vallen hun problemen minder op omdat ze met hun intelligentie hun problemen kunnen compenseren en bijvoorbeeld relatief goede resultaten weten te behalen. […]

  • Twee misvattingen over boosheid en opvoeden

    Doel: boosheid erkennen en uiten in plaats van weg te stoppen of te gebruiken om je kind ‘op te voeden’.   Achtergrond informatie en werkwijze. ‘Positive Discipline’ is een manier van opvoeden waarbij op geen enkele manier gebruik wordt gemaakt van straf, verwijten, dreigementen, beschuldigingen, of boete doen. En trouwens, ook niet van belonen, toegeven […]